Ecumenismul – erezia tuturor ereziilor

Termenul modern de „ecumenism” a fost inventat si introdus în uz de John Mott (1865-1955), cunoscut lider francmason si presedinte al Y.M.K.A.. Acest lucru s-a întâmplat la congresul Y.M.K.A., care si-a desfasurat lucrarile în 1910 la Edinburg (Scotia), sub presedintia lui Mott. Atunci a si fost pus începutul miscarii ecumenice. Este caracteristic faptul ca John Mott nu a ales pentru desemnarea acestei miscari cuvântul latin occidental „universalism” (de la universum – univers), ci analogul grecesc „oecumenicos” (de unde si „ecumenism”), care se refera numai la Ortodoxie, ca religie cu adevarat universala. Evident, scopul fatis si imediat al acestei substituiri a fost tendinta de a masca intentia eretica printr-un termen ortodox, preluat din limba greaca, clasica pentru Ortodoxie, iar în perspectiva – posibilitatea de a identifica, mai devreme sau mai târziu, Sinoadele Ecumenice cu „Consiliul ecumenic” (C.E.B.), care în cele din urma s-ar putea autoproclama „Sinod ecumenic”.Biserica Ortodoxa Rusa a formulat o acuzatie argumentata corespunzator în „Epistola Sfântului Sinod despre Adunarea V a C.E.B. si rezultatele ei”, în care se arata:

„Un alt pericol, care ameninta grav unitatea crestina si viitorul miscarii ecumenice dupa Nairobi, este iluzia, nutrita de unii participanti la miscarea ecumenica, precum ca Consiliul Ecumenic al Bisericilor ar putea asigura un asemenea grad al apropierii ecumenice a bisericilor-membre ale lui, încât una din viitoarele sale adunari generale se va transforma în sinod crestin ecumenic. A gândi astfel – înseamna a presupune ca Consiliul Ecumenic al Bisericilor poate deveni, în viitor, un fel de „super-biserica”.

Asadar, notiunea de „universalitate” care întotdeauna era atribuita doar Bisericii Ortodoxe, astazi se aplica la o noua miscare, straina de Ortodoxie, zisa „ecumenica”. Asemanarea exterioara însa nu dovedeste identitatea interioara. Asa cum zice un proverb latin: „Si duo dicunt idem, non est idem”, adica „Daca doi spun una si aceeasi, nu este una si aceeasi.” La fel si termenul de „ecumenism” este folosit de Biserica Ortodoxa într-un sens, unicul adevarat, iar de „miscarea ecumenica” – în cu totul altul. Cu mult înainte de aparitia „ecumenismului” genovez, a fiintat, fiinteaza si pururea va fiinta adevaratul ecumenism ortodox – ecumenismul, sau universalitatea Sfintei Biserici Ortodoxe, întemeiata de Domnul nostru Iisus Hristos cu scopul raspândirii prin ea, în lumea întreaga, a adevarului de revelatie divina, vestit de Hristos, si înfaptuirii mântuirii fagaduite de El. Noi îndraznim sa afirmam ca întru totul tinem de acest adevarat ecumenism antic si vesnic nou, adica de universalitatea Sfintei Biserici Ortodoxe. Între acest ecumenism ortodox si „ecumenismul” genovez de astazi exista contradictii flagrante si deosebiri dogmatice profunde, de nedepasit. Din aceasta cauza noi nu putem fi „ecumenisti” în sensul modern al cuvântului, caci suntem ecumenisti adevarati ca membri ai Bisericii Ortodoxe, care de la întemeierea ei se numeste ECUMENICA! Asa cum nu se poate sa apartii la doua confesiuni diferite – de exemplu, nu e posibil ca, fiind un adevarat ortodox, sa fii în acelasi timp si protestant – tot asa nu se poate ca, fiind membru al Sfintei Biserici Ortodoxe Universale, sa te încadrezi în miscarea ecumenica, care – mai ales în ultima vreme – îsi impune tot mai insistent conceptiile, categoric straine Ortodoxiei. Ecumenistii genovezi supranumesc ecumenismul „miscare a Sfântului Duh în epoca noastra”, socotind ca se poate vorbi într-un chip nou despre Dumnezeu, despre Taina lui Hristos si mai ales despre Sfânta Biserica, neglijând fatis  dogmele, canoanele ortodoxe si Sfânta Traditie. Ortodoxia însa nu poate fi de acord cu aceasta; ea nu admite o noua redactare a dogmelor, schimbarea canoanelor si renegarea traditiilor ortodoxe seculare. Ortodoxia respecta cu strictete cele primite de la Domnul Iisus Hristos si sfintii Sai apostoli, caci vrea sa ramâna fidela poruncii Sf. Ap. Pavel: „Stati neclintiti si tineti predaniile pe care le-ati învatat, fie prin cuvânt, fie prin epistola noastra” (II Tes. 2, 14). Deosebirea dintre conceptiile ecumenismului genovez si învatatura Sfintei Biserici Ortodoxe este atât de mare, încât e batatoare la ochi chiar si pentru un crestin ortodox neinitiat în teologie, provocându-i o neîncredere fireasca fata de miscarea ecumenica. Orice învatatura religioasa ne-ortodoxa este neplacuta lui Dumnezeu si de-a dreptul pagubitoare, caci substituie îndraznet prin minciuna eretica învatatura mântuitoare revelata de Dumnezeu. Prin aceasta ea mânie pe Dumnezeu si îl îndeparteaza. În Sfânta Scriptura Dumnezeu marturiseste în repetate rânduri ca nu numai cei care îl înlocuiesc cu idoli, ci si cei care propovaduiesc gresit despre El Îi trezesc mânia. Iata ce citim în Cartea lui Iov: „Iar dupa ce Domnul a rostit aceste cuvinte catre Iov, a grait catre Elifaz din Teman: „Mânia mea arde împotriva ta si împotriva celor doi prieteni ai tai, pentru ca n-ati vorbit de Mine asa de drept, precum a vorbit robul Meu Iov” (Iov 42, 2).

Un crestin luminat dunovniceste stie cât de groaznic e sa crezi într-o învatatura falsa despre Dumnezeu, Care este „Dumnezeul adevarului” (Ps. 30, 6), cât de groaznic e sa falsifici dogmele dumnezeiesti, abatând astfel asupra ta dreapta mânie a lui Dumnezeu! Nu întâmplator Sf. Ap. Pavel sfatuieste pe ucenicul sau Timotei: „Sileste-te sa te arati încercat înaintea lui Dumnezeu, lucrator cu fata curata, drept învatând cuvântul adevarului” (II Tim. 2, 15). Un merit al Ortodoxiei e acela ca ea si numai ea din toate asa-numitele confesiuni crestine întotdeauna a învatat si învata adevarul despre Dumnezeu, despre Hristos, despre Sfânta Sa Biserica si despre toate tainele dumnezeiesti, pe când celelalte confesiuni „tin nedreptatea drept adevar” (Rom. l, 18). Ea pastreaza neschimbate, de la bun început si pâna astazi, învatatura descoperita de Dumnezeu si Sfânta Traditie. În Declaratia participantilor ortodocsi la Adunarea ecumenica de la Evanston, (1954), s-a spus foarte potrivit ca „Sfânta Biserica Ortodoxa este singura care a pastrat în toata plinatatea si nevatamata credinta „data sfintilor, odata pentru totdeauna” (Iuda l, 3). Si asta nu datorita meritelor noastre, ci pentru ca Dumnezeu vrea sa pastreze „comoara aceasta în vase de lut, ca sa se învedereze ca puterea covârsitoare este a lui Dumnezeu si nu de la noi” (II Cor. 4, 7). Asa cum Sfânta Biserica Ortodoxa întotdeauna este devotata lui Dumnezeu si ne învata adevarul despre El, tot asa si fiecare membru al ei trebuie sa ramâna credincios lui Dumnezeu si sa tina neabatut învatatura bisericeasca, pentru a nu-si pierde apartenenta la Biserica si a nu se lipsi de mântuirea cea vesnica, potrivit crezului Sfântului Atanasie cel Mare: „Acel care vrea sa fie mântuit, înainte de toate trebuie sa tina Credinta Universala. Acel care n-o pastreaza sanatoasa si nevatamata, va pieri neîndoielnic pe veci!” Sfântul Ioan Teologul, Vazatorul de Taine ne porunceste sa nu schimbam nimic din ceea ce am primit la început, adica sa nu adaugam nimic si sa nu scoatem nimic din ceea ce ne-a poruncit însusi Duhul Sfânt (Apoc. 22, 18-19), altfel pierdem posibilitatea de a fi partasi la viata dumnezeiasca, de care se fac vrednici doar cei care au ramas „credinciosi pâna la moarte” (Apoc. 2, 10). Acelasi Apostol ai iubirii crestine a aparat cu tarie marturisirea adevaratei credinte: „Daca cineva vine la voi si nu aduce învatatura aceasta, sa nu-l primiti în casa si sa nu-i ziceti: „Bun venit!” Caci cel ce-i zice: „Bun venit!” se face partas la faptele lui cele rele” (II In. l, 10-11), si de aceea cerea: „Deci, ceea ce ati auzit de la început, în voi sa ramâna; de va ramâne în voi ceea ce ati auzit de la început, veti ramâne si voi în Fiul si în Tatal” (I In. 2, 24). Aceasta înseamna ca cel care nu ramâne în învatatura descoperita de Dumnezeu si lasata noua ca mostenire de Hristos prin sfintii apostoli, va fi strain Treimii Dumnezeiesti si Datatoare de viata si va pieri pe veci! Ecumenismul de astazi se îndeparteaza de Credinta Ortodoxa de veacuri si se apropie de confesiunile heterodoxe, care, asemeni prietenilor lui Iov, nu vorbesc adevarul despre Dumnezeu, cum a vorbit robul lui Dumnezeu Iov. De aceea  adevaratul crestin ortodox, pentru care mântuirea sufletului este cea mai mare rasplata a credintei sale (I Petru 1, 9), nu poate ramâne indiferent fata de ecumenism, care îsi da silinta sa ne impuna, în locul credintei pe care o marturisim, o conceptie despre lume straina si cu totul gresita. Ocupându-ne de problema ecumenismului si a caracterului sau pagubitor, noi am gasit, în cadrul cercetarilor, numeroase temeiuri foarte importante, care nu ne permit sa-l simpatizam si sa aderam la el. Aceste principii tinem sa le împartasim tuturor adevaratilor credinciosi si celor care îsi doresc mântuirea vesnica întru Domnul nostru Iisus Hristos, în comuniune cu Sfânta Sa Biserica!

„Acela care, dupa ce a fost gasit adevarul, continua sa mai caute ceva, acela cauta minciuna” (Din Lucrarile Sinodului VII Ecumenic).

„Cine nu doreste sa devina ucenic al adevarului, devine învatator al ratacirii” (Sfântul Leon cel Mare, papa al Romei).

„În zilele noastre adevarul este atât de întunecat, iar minciuna atât de adânc s-a înradacinat, încât niciodata nu vom deslusi adevarul, daca nu-l vom iubi” (Pascal).

„Bunule Iisuse Hristoase! În Biserica Ta sunt oameni care nu sunt apostolii Tai si care nu se roaga Tie: …ei au uitat de Ierusalim si au acceptat Geneva, unde au creat noi table ale legii. Dar si tu, Geneva, care te-ai înaltat pâna la ceruri, vei pogorî în iad!” (Comp. Lc. 10, 15). (Din cuvântul Patriarhului Ierusalimului Timotei la sarbatoarea Sfintei Cincizecimi), (m. în 1955)

„Europa ne scoate din minti; dar Europa aproape toata si în toate s-a pagânizat. Nu e mai bine oare s-o lasam de capul ei. Adevarata lumina a venit la noi din Bizant. Si noi nu suntem copii mici – nu de ieri am iesit la lumina, în curând se vor împlini o mie de ani de când credem în Domnul si tinem legea Sa sfânta. Si în aceasta fie ca altii sa învete de la noi, dupa cum se si cuvine: caci ADEVARUL NE APARTINE!” (Sf. Ierarh Teofan Zavorâtul).

„Deci, ceea ce ati auzit de la început, în voi sa ramâna; de va ramâne în voi ceea ce ati auzit de la început, veti ramâne si voi în Fiul si în Tatal” (I In. 2, 24). „Mai mare bucurie decât aceasta nu am, ca sa aud ca fiii mei umbla întru adevar” (3 In. l, 4). „Tu însa ramâi în cele ce ai învatat si de care esti încredintat, deoarece stii de la cine le-ai învatat” (II Tim. 3,14).

„Caci împotriva adevarului n-avem nici o putere; avem pentru adevar” (II Cor. 13, 8). „Sa stii ca noi trebuie sa slujim lui Dumnezeu, nu timpului” (Sfântul Atanasie cel Mare, Epistola catre Dracontie).

„Noi nu ne clintim în adevar si nu-l contrazicem, dar suntem pecetluiti de acelasi caracter al credintei si nadajduirii noastre. Caci pe oamenii care cinstesc din toata inima pe Dumnezeu – nimic nu poate sa-i îndemne cu atâta putere la o idee comuna, ca întelegerea în învatatura despre Dumnezeu; si nimic nu înclina spre dezbinare atâta, cât înclina nepotrivirea în aceasta învatatura” (Sfântul Grigorie Teologul, Cuvântul 6, vers. 11,12).

„Doamne, uneste-i pe toti în acelasi cuget si zamisleste oameni însemnati, care sa gândeasca la fel despre adevarata Ta credinta si dreapta marturisire” (Rugaciunea dinainte de moarte a Sfântului Kiril, dascal al slavilor).

„Cea mai buna comuniune este comuniunea în credinta si în dragostea adevarata… Nu exista nimic mai minunat, decât adevarul”. (Sfântul Fotie, Scrisoare catre papa Nicolae I).

Fragment din cartea Ortodoxia si ecumenismul ,   Arhim. Serafim Alexiev, Arhim. Serghie Jazadjiev , care se poate descarca de aici : descarcare .

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în ecumenism, erezii, ocultism, ortodoxie necenzurata și etichetat , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Ecumenismul – erezia tuturor ereziilor

  1. Pingback: Ecumenismul – erezia tuturor ereziilor - Ziarul toateBlogurile.ro

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s