Problema calendarului Pr. Vasilis Sakkas – MEMORANDUM

MEMORANDUM

Către: Prea Sfinția sa Vitalie, arhiepiscop al Montrealului si Canadei; membru al Sfântului Sinod al Bisericii Ruse din afara granițelor, 8011 Champagneur, Montreal 303, Que.Canada

De la: Preot Vasilis Sakkas, supus jurisdicției canonice a prea Sfinției sale Antonie, arhiepiscop al Genevei și Europei de Vest; membru al aceluiași sinod. CH 1217 Meyrin-Cite Geneva. Elveția

Temă: Criza de conștiință provocată creștinilor ortodocși din Grecia din pricina schimbării calendarului bisericesc în 1924.

Prea Sfințite Stăpâne,

Cu profundă stimă, vă sărut sfințitele mâini și vă cer cu smerenie binecuvântarea și rugăciunile părintești și episcopale. Cu binecuvântarea propriului meu episcop, prea sfințitul arhiepiscop Antonie al Genevei și Europei de Vest, cu binecuvântarea propriului meu părinte duhovnicesc, sfinția sa starețul Ambrozie, capul comunităților ortodoxe franceze din jurisdicția Sfântului Sinod al Bisericii Rusiei din afara granițelor, care m-a sfătuit încă din 1964 să întreprind un studiu pe problema calendarului, și cu binecuvântarea prea sfințitului părinte arhimandrit Pantelimon, stareț al mănăstirii Sfintei Schimbări la Față a Domnului nostru din Boston, care mi-a dat un material bogat de studiu și a examinat schița provizorie a actualului studiu, îndrăznesc să alcătuiesc memorandumul de față, în caz că această problemă ar trebui examinată de către Marele Sinod al prea sfintei noastre Biserici, care va fi convocat curând. Vă trimit lucrarea de față, prea sfințite stăpâne, pentru că, din punct de vedere geografic, sunteți ierarhul cel mai apropiat de reședința Sfântului Sinod al lumii noi, căruia mă pot adresa direct în limba franceză. Este inutil de precizat că această expunere nu pretinde a fi o precizare dogmatică, nici nu se pretinde ca pe o soluție la problemă. Deși cei aleși ai Domnului sunt “păzitori ai Adevărului”, cu toate acestea, precizarea dogmelor și a tradiției bisericești este responsabilitatea unui sinod de episcopi. Într-adevăr, sinodul ierarhilor constituie vocea Bisericii, în măsura în care, bineînțeles,ierarhii, membri ai sinodului, sunt ortodocși, adică nu predica erezii care au fost recunoscute ca atare de către toate sinoadele ecumenice anterioare sau de către Sfinții Părinți.

De vreme ce eu nevrednicul, asemenea multor credincioși, am găsit în persoana voastră, prea sfințite stăpâne, “un astfel de arhiereu cum se cuvenea să avem” (Epistola către Evrei a Sfântului Apostol Pavel 7:26), care, referitor la ortodoxie, ne-a oferit până acum atâtea dovezi și asigurări că învățătura sfinției voastre este mai clară decât cristalul, și că mărturisiți Sfânta Tradiție a Bisericii ca fiind sfântă, fără pată, întreagă, pecetluită de Dumnezeu și neschimbabilă – pentru aceste motive așadar, aflu în mine o fiască îndrăzneală care îmi îngăduie să vă trimit studiul de față.

Într-adevăr, Sfânta Tradiție învață ca noi, preoții și diaconii, suntem ochii episcopilor; dar ochiul este doar un organ al minții. Este datoria minții să judece ceea ce zărește ochiul. Prin urmare, îmi voi asuma sarcina de a exprima obiecțiile care se prezintă în conștiințele sutelor de mii de creștini ortodocși (precum și în propria mea conștiință) ca rezultat al schimbării calendarului.  Dacă va fi cazul ca în zelul meu, inteligența mea sa se dovedească deficientă, sunt încrezător înaintea Domnului că buna judecată părintească a sfinției voastre, prea sfințite stăpâne, va îndrepta deficiențele credinței mele și va corecta acele locuri unde m-aș putea afla în eroare sau lipsă de precizie.

Nu spun aceasta ca o lingușire – ferească Dumnezeu – dar având dovezile dragostei sfinției voastre pentru Biserică, o dragoste sinceră care nu are motive ascunse, ar fi o aroganță din partea mea să presupun că eu iubesc Biserica mai mult decât sfinția voastră sau că știu mai bine cum să îi servesc interesele. Slavă Domnului ca încă nu am avut o astfel de ispită, ci mai degrabă simt în mine însumi libertatea și încrederea unui fiu față de părintele său.

Pentru o vreme am avut dorința de a publica anumite texte oficiale din surse grecești cu privire la problema calendarului, surse care erau necunoscute în Diasporă; în aceste texte oricine poate vedea clar relația calendarului cu ereziile ecumenismului și modernismului care se ascund în spatele aceastei chestiuni, deși primul pare “neimportant” unora dintre oameni. Apropiata convocare a Marelui Sinod al prea sfintei noastre Biserici, însă, mă obligă să amân această lucrare informativă pe mai târziu, și să alcătuiesc acest studiu în speranța că vă va atrage atenția, prea sfințite stăpâne. Din pricina acestei lipse de timp, mi-a fost imposibil să recurg la aceste surse primare care sunt citate si, de aceea, nădăjduiesc să fiu iertat dacă mă refer pur și simplu la lucrările scrise pe acest subiect de către cei care s-au luptat vreme de 47 ani pentru credința Părinților nostri.

Încep, prin urmare, expunerea mea, nădăjduind în puterea sfintelor voastre rugăciuni.

episodul anterior…………………………………………………episodul urmator

Acest articol a fost publicat în adevarata ortodoxie, calendar stil vechi, ROCA, ROCOR, Vasilis Sakkas și etichetat , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Problema calendarului Pr. Vasilis Sakkas – MEMORANDUM

  1. Pingback: Problema calendarului Pr. Vasilis Sakkas – Capitolul I: Însemnătatea Dogmatică a Calendarului Bisericesc | ortodoxul traditional

  2. Pingback: Problema calendarului Pr. Vasilis Sakkas – MEMORANDUM – Trăire Ortodoxă

Lasă un răspuns

