Ce inseamna ,,anatema’’ – de sfantul Ioan Maximovici

Cuvantul grec ,,anathema’’ se compune din doua cuvinte: ,,ana’’ care este o prepozitie ce indica miscarea catre ceva si ,,thema’’ care inseamna o portiune separata din ceva. In terminologie militara, ,,thema’’ insemna o detasare; pentru guvernul civil ,,theme’’ insemna o provincie. Noi folosim acum cuvantul ,,theme’’ derivat din ,,thema’’ pentru a desemna subiectul principal al unei lucrari scrise si intelectuale.

,,Anathema’’ inseamna literalmente a separa ceva. In Vechiul Testament, aceasta expresie era utilizata atat in legatura cu ceea ce era instrainat din cauza pacatoseniei, cat si cu ceea ce era lasat in voia lui Dumnezeu.

In Noul Testament, in scrierile Sfantului Apostol Pavel este folosit o data impreuna cu ,,maranatha’’ insemnand venirea Domnului. Combinatia acestor cuvinte inseamna separare pana la venirea Domnului; cu alte cuvinte se lasa in voia  Lui (Corinteni 1, 16:22). Sfantul Apostol Pavel foloseste intr-un alt loc cuvantul ,,anathema’’ fara adaosul ,,maranatha’’ (Cal.1:8-9). Aici ,,anathema’’ este rostita impotriva denaturarii Evangheliei lui Hristos, asa cum era ea predicata de catre Apostol, indiferent de catre cine putea fi comisa aceasta denaturare, fie de catre Apostolul insusi, fie de catre un inger din ceruri. In aceasta expresie se indica in mod implicit faptul ca ,,lasam pe Domnul insusi sa judece’’ pentru ca cine altcineva i-ar putea judeca pe ingeri?

In Cartea Apocalipsei (22.3), Sfantul Ioan Teologul spune ca in Noul Ierusalim nu va fi nici o anathema. Aceast fapt poate fi inteles in doua feluri, dand cuvantului anathema ambele talcuiri: 1) nu va mai fi supus judecatei Domnului, pentru ca aceasta judecata s-a savarsit deja (in Biserica, prin Taina Spovedaniei de pilda) ; 2) nu va mai ramane nimic special a fi supus judecatii Domnului pentru ca toate cele din el (din Noul Ierusalim) vor fi dintre cele sfinte ale lui Dumnezeu, dupa cum si lumina lui Dumnezeu ii lumineaza pe toti (Apocalipsa 21:23).

In documentele Sfintelor Sinoade Ecumenice si in celelalte texte ale Noului Testament al Bisericii lui Hristos, cuvantul ,,anathema’’ a ajuns sa insemne totala separare de Biserica. ,,Biserica soborniceasca si apostoleasca anatemiseste’’ , ,,sa fie el anatema’’, ,,sa fie anatema’’ inseamna o totala indepartare de Biserica. In situatiile de ,,separare de comuniunea cu Biserica’’ si alte epitimii sau pedepse pronuntate asupra cuiva, chiar si asa, persoana in cauza ramanea un madular al Bisericii, chiar daca participarea ei la viata plina de har era limitata. Cei predati anatemei erau insa smulsi cu totul din trupul Ei pana la pocainta lor. Dandu-si sema ca nu mai poate face nimic pentru mantuirea lor, din pricina incapatanarii si a impietririi inimii lor, Biserica pamanteasca ii supune judecatii lui Dumnezeu. ,,Infricosat lucru este a cadea in mainile Dumnezeului celui viu…ca Dumnezeul nostru este foc mistuitor.  (Evrei 10:31; 12:29). Anathema nu este osanda vesnica pentru ca pana in momentul mortii, pocainta este posibila. ,,Anathema’’ este infricosatoare, dar nu din cauza ca Biserica ii doreste raul cuiva sau pentru ca Dumnezeu cauta condamnarea aceluia. Ei doresc ca toti sa se mantuiasca. In orice caz, infricosator lucru este sa stai in fata lui Dumnezeu intr-o stare de impietrire rea de vreme ce nimic nu poate fi ascuns de El. ,,Infricosat lucru este a cadea in mainile Dumnezeului celui viu’’: este o supunere la judecata a miscarilor gandurilor si inimilor. Nu e ingaduit nimanui sa patrunda prin ispitirea credintei celei fara de cusur: ci ,,cu smerenie si cu cutremurare sa venim in fata lui Hristos, ca sa putem primi mila si  sa aflam har care sa ne intareasca la vremea potrivita’’ (Stihira la Vecernia Duminicii Floriilor)

Ce intelegem prin cuvantul Ortodox?

Imediat dupa ce credinta lui Hristos a inceput sa fie predicata neamurilor, robii lui Hristos din Antiohia au inceput sa fie numiti crestini (Faptele Apostolilor 11:26). Cuvantul ,,crestin’’ arata faptul ca cei ce purtau acest nume ii apartineau lui Hristos: apartineau in sens de devotament total fata de Hristos si fata de Invatatura Sa. Din Antiohia, numele de crestin s-a raspandit asupra crestinilor de pretutindeni. Robii lui Hristos s-au numit bucurosi pe sine dupa numele iubitului lor Invatator si Domn; iar vrajmasii lui Hristos i-au denumit pe ucenicii Lui crestini pentru a-si indrepta asupra lor rautatea si ura pe care ei le nutreau impotriva lui Hristos. Cu toate acestea, destul de curand au aparut oameni care desi se numeau pe sine crestini, nu erau ai lui Hristos in duh. Despre ei vorbise Hristos inainte: ,,Nu tot cel ce imi zice mie: Doamne! Doamne! va intra in Imparatia Cerurilor, ci cela ce face voia Tatalui Meu, Carele este in ceruri’’ (Matei 7.21). Hristos a profetit si ca multi se vor pretinte a fi Hristos Insusi ,,Ca multi vor veni intru numele Meu zicand: eu sunt Hristos (Matei 24.5). Apostolii au indicat in epistolele lor ca multi purtatori mincinosi ai numelui lui Hristos aparusera deja din timpurile lor: ,,si precum ati auzit ca antihrist vine, si acum antihristi multi s-au facut’’ (Ioan 1, 2:18).

Ei au aratat ca cei care s-au departat de invatatura lui Hristos nu ar trebui sa fie considerati de-ai lor: ,,dintru noi au iesit, ci nu erau dintru noi’’ (Ioan 1, 2:19). Avertizandu-le sa ne ferim de certuri si neintelegeri in chestiunile putin importante (Corinteni 1, 1:10-14), Sfintii Apostoli le-au poruncit totodata ucenicilor lor sa se fereasca de cei care nu predica adevarata credinta (Ioan 2, 1:10). Domnul, prin intermediul Cartii Apocalipsei relevate Sfantului Apostol Ioan Teologul, i-a mustrat cu asprime pe cei care, numindu-se pe sine credinciosi, nu fac fapte potrivit numelui lor; pentru in asemenea situatie credinta lor este mincinoasa.

Ce folos era in trecut sa te chemi evreu, un adept al adevaratei credinte a Vechiului Testament, daca nu erai asa si in realitate? Pe acestia Sfanta Scriptura ii numeste sinagoga a Satanei (Apocalipsa 2:9). Tot asemenea, un crestin in adevaratul sens al cuvantului este doar cel care marturiseste adevarata invatatura a lui Hristos si traieste potrivit acesteia. Menirea unui Crestin consta din a preamari pe Tatal Ceresc prin viata sa. ,,Asa sa lumineze lumina voastra inaintea oamenilor, ca sa vaza lucrurile voastre cele bune si sa slaveasca pre Tatal vostru  cel din ceruri’’ (Matei 5:16). Dar adevarata proslavire a lui Dumnezeu este cu putinta doar daca cineva crede drept si isi exprima credinta sa corect prin cuvinte si prin fapte. Prin urmare adevaratul Crestinism, doar el poate fi numit ,,dreptslavitor’’ (Ortodoxie). Prin cuvantul ,,Ortodoxie’’ noi marturisim convingerea noastra nestramutata ca doar Credinta noastra este adevarata invatatura a lui Hristos. Daca numim pe oricine sau orice ortodox, aratam prin aceasta Crestinismul necontrafacut si necorupt al aceluia, respingand totodata tot ceea ce-si insuseste in mod nepotrivit numele lui Hristos.

Sfantul Ioan (Maximovici) de Shanghai si San Francisco

sursa

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în adevarata ortodoxie, anatema, dogma, Iisus Hristos, ortodoxie, ortodoxie necenzurata, ortodoxie traditionala, ROCOR și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Ce inseamna ,,anatema’’ – de sfantul Ioan Maximovici

  1. Ioan .. zice:

    Fratilor, nu va lasati inselati de articolele „de ultima ora” postate pe http://sfantulglicherie.blogspot.ro/, care sunt de fapt inselari!

  2. Mirean zice:

    A avut loc Sinodul Bisericii Ortodoxe din Moldova. Detalii aici – http://www.aparatorul.md/a-avut-loc-sinodul-bisericii-ortodoxe-din-moldova/

    Se cere totuşi o mică precizare. Da, Sinodul ar fi putut recurge la acest remediu, dar deocamdată nu a făcut-o, iar vîlva prematură din presă ne face să credem că este o modalitate de a discredita deciziile reale ale Bisericii.

    Continuarea aici – http://www.aparatorul.md/interpretarea-eronata-a-declaratiei-sinodului-bom/

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s